Szybkie pierniczki z mąki żytniej

Święta tuż, tuż, więc pora na świąteczne wypieki.  Jeśli chcecie upiec szybki piernik, to zapraszam do mojego przepisu.

Postanowiłam w tym roku przygotować inną wersję pierniczków, niż zwykle robiłam. Mąkę pszenną zastąpiłam żytnią, a składniki tak dobrałam, że ciasto nie musi odpoczywać, tylko od razu po przygotowaniu można wałkować. Pierniczki po upieczeniu są miękkie, później twardnieją, po kilku godzinach są chrupiące, a przy tym miękkie. Przygotowanie ciasta zajęło mi 15 minut, najdłużej chyba wycinałam kształty ;) Pierniczki możecie udekorować lukrem lub czekoladą, albo podać bez żadnych ozdób.


Ilość składników na ok. 40 sztuk średnich pierniczków.

Składniki:
*mąka żytnia (500 g)
*masło (50 g)
*3 łyżki przyprawy do piernika
*4 łyżki skrystalizowanego miodu
*1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
*2-4 łyżki cukru pudru (zależy od tego jak słodkie mają być pierniczki)
*2 jajka
*1 łyżeczka kakao (opcjonalnie)

Przygotowanie:
Mąkę, przyprawę do piernika, proszek do pieczenia, cukier puder i kakao (użyjcie, jeśli chcecie by Wasze pierniczki były bardziej brązowe) przesiewam do miski przez sitko.
Mieszam łyżką do połączenia składników.
W rondelku rozpuszczam masło (uważając by się nie zagotowało), następnie dodaję skrystalizowany miód i mieszam, aż cały miód się rozpuści łącząc z masłem. Wyłączam ogień.
Do suchych składników dodaję lekko wystudzone masło z miodem oraz jajka.
Zagniatam ręką ciasto, aż powstanie lśniąca kula piernikowego ciasta (ciasto może przylepiać się do ręki i miski, należy jednak ugniatać tak długo, aż się wszystko zlepi w kulę).
Piekarnik nagrzewam do 180 st. C.
Ciasto dzielę na porcję i rozwałkowuję na grubość około 4 mm (ja wałkowałam na papierze do pieczenia, wtedy nigdzie się nie przylepiało). Wycinam dowolne kształty i wkładam na papierze do pieczenia do rozgrzanego piekarnika na 10-12 minut (do momentu, aż ranty lekko się zrumienią).
Upieczone pierniczki studzę na kratce i przekładam do pojemnika.
Wystudzone można już dekorować, albo zostawić, aby nabrały więcej miękkości.
Smacznego! 

Prześlij komentarz

0 Komentarze

Wpisz czego szukasz